torsdag 11. august 2011

Bukkejakt Dag 2

Virker som hellet er med meg i år. Imotsetning til ifjord da jeg ikke fikk bukk i det helt tatt har jeg nå fått 2 på 2 dager. Reiste ut i grålysninga idag også for å prøve å lokke litt etter en geit som jeg fikk inn på lokk igår kveld. Regner med at er det geit så er ikke bukken langt unna nå. Trengte ikke lokke i det hele tatt for dyra sto der da jeg sneik meg ut på post. Jeg så konturene av tre dyr, geit med kje og en bukk. De beitet seg nærmere og tilslutt hadde jeg fint hold og godt nok lys til å få skutt bukken. Da jeg skøyt viste enda et kje seg fra bak noen busker og løp av gårde med geita og det andre kjeet.



5 tagger med ca. 28 og 29 cm stanglengde


Da denne var gjort prøvde jeg en ny plass hvor jeg ikke har sett no tidligere. 4 blås i fløyta og en geit kommer fram fra intet. Den stormer mot meg flere ganger i ett kvarters tid før den stikker til skogs igjen. Ingen bukk kom denne gangen, men prøver på nytt ikveld eller imorra tidlig. Skal jeg tørre å tru på nr 3...? :)

Nr. 3 kunne vært et faktum, men jeg valgte å la den gå....jepp...jeg valgte å la den gå :) Lokka inn en liten spissbukk på samme plass som jeg lokka inn geita idag tidlig. Hadde flere skuddsjanser og den kom helt inn på 40 m. Gevirstengene ver noe under ørehøyde og bare en spiss, så jeg får håpe at den går der neste år også.

Imorra reiser jeg til Hurum sammen med Anders Mossing for å prøve lykken i et nytt bukketerreng for meg. Forhåpentlig vis er tettheten av rådyr der litt større, noe som muligens gjør lokkinga enda mer action fylt. Rapport kommer over helga!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar