onsdag 15. oktober 2014

12 tagger

Hjortejakta er godt igang og igår kveld var Eivind ute å postet i en hogst det er sett mye aktivitet rundt den siste tiden. Ett brøl fra hjorten varslet om at den ikke var langt unna, så da var det bare å vente. Ikke lenge etter kom en røsselig kar og stelte seg opp på 115m. Gratulerer med en flott 12 tagger Eivind!

Halvor (t.v) og Eivind på fallet




fredag 10. oktober 2014

15 Tagger...10 min jakt!

I mens jeg ligger sykemeldt på sofaen med isjas og mulig prolaps i korsryggen tikker en melding fra Kjetil Øigarden inn på telefon. "15 tagger...10 min jakt" er meldingen med påfølgende bilde. Han reiste ut på formiddagen for å prøve litt etter elgen i lia rett bakom huset. Bikkja tok ut dyr omtrent i det den var ute av synet, rundet en liten runde, og ikke lenge etter kom den i full los tilbake mot uttaket. Der sto Kjetil og venta på det han trodde var en elg, men isteden kom en hjort av det heller sjeldne slaget. Hjorten måtte ned for telling og blir et fint trofe på veggen. Uoffisielt er den målt til bronse med 150-155 poeng. Lengden på stengene ble målt til 74cm og 78cm. Hadde utlegget vært noe større ville det vært en fin gullmedalje, men uansett ett trofe av de sjeldne. Gratulerer!



fredag 3. oktober 2014

Ny jaktstige

Gikk til innkjøp av enda en stige til hjortejakta idag. Stigen ble montert og satt opp i en hogst jeg har sett mye brunst aktivitet tidligere år. Mens jeg reiste stigen sto hjorten og brøla i lia noen hundre meter lenger opp. Satser på fall her iløpet av brunsten.


søndag 21. september 2014

Federal Trophy Bonded vs. Hornady Interbond

Har i år skutt mine første vilt med hjemmeladet ammunisjon, hvilket jeg var veldig spent på. Fant igjen kula på det siste reinsdyrene jeg skøyt og må si jeg blei positivt overrasket.

Har tidligere bare brukt Federal sin Trophy Bonded fabrikk ammunisjon i 180grs og funnet kula igjen i enkelte elg jeg har skutt. Denne kula er kanskje blandt de beste, om ikke den beste, i verden når det gjelder restvekt.
I år har jeg valgt å bruke Hornady sin Interbond kule i 180grs. Begge disse er lodda kuler og jeg har blitt fortalt at det er den kula som kanskje er det nærmeste jeg kommer Trophy Bonded kula til Federal når det gjelder kjøp av kuler i løsvekt for hjemmelading.

Fakta:
Federal Trophy Bonded 180grs
Restvekt: 175,0grs => 97,22%

Hornady Interbond 180grs
Restvekt: 159,8grs => 88,77%

Konklusjonen er at Throphy Bonded er i en klasse for seg selv, men Interbond er mer en tilfredsstillende for meg og jeg kommer nok til å fortsette med den. Den danner den samme "sopp" formen og har derav de samme egenskapene som Trophy Bonded kula på gjennomtenging og sårkanal, bare noe mindre restvekt.
Det skal sies at sammenligningen her grunner i verdier fra bare en kule av hver type, så resultatet ville kanskje blitt annerledes om jeg hadde hatt 100 av hver.


(Trophy Bonded til venstre, Interbond til høyre)



fredag 19. september 2014

Mer reinsjakt

Blei nok en tur etter reinen idag da det har vært bra med dyr i terrenget de siste dagene. Grunnet jobb har jeg ikke hatt muligheten til å reise før idag. Det viser seg å være en dag for seint da alle flokker har reist vestover inatt og i går kveld. Etter litt spaning oppdager Eivind Lurås en kalv på inne på naboterrenget rundt 1 km fra oss. Nabojegerne blir opplyst om situasjonen på radioen, men de er ikke i den delen av terrenget så jeg får lov til å stille inn på den.
Kommer, etter guiding fra Eivind, i posisjon på rundt 170m fra der kalven nå har lagt seg ned. Etter 5 min reiser den seg og jeg oppdager at den bare går på 3 bein. Skuddet går og kalven detter direkte og blir liggende. Kalven har en noe eldre skuddskade gjennom begge frambeina. Leddene her er fulle med verk, men noe av kjøttet lar seg likevel berge. En fin og artig dag tross lite dyr å se.







Kula, en Hornady Interbond 180grs, gikk inn forand i bogen tok med seg det som er verdt å ta med seg før den stoppa i skinnet bak i låret på motsatt side. Fin soppformasjon så blir spennende å sjekke restvekta.




søndag 14. september 2014

Ny dag i reinsfjellet

Nok en dag med strålende vær. Lite dyr å se i terrenget, men 2 flokker på 1000-1500 dyr hver seg ble observert på utsiden av terrenget i løpet av dagen. Noen enslige kalver og enkeltdyr var alikevel i terrenget og jeg var heldig og fikk en bukkekalv idag.








lørdag 13. september 2014

Reinsjakt 2014

Fin dag i fjellet i dag, men desverre ingen dyr i terrenget. Mye dyr lenger inn så prøver igjen imorra på ett annet terreng. Observert 2000 dyr +- på vei i den retningen i dag.

Eneste som dukka opp var denne krabaten under.


Ellers blei det god tid for en "fjellselfie"