søndag 21. september 2014

Federal Trophy Bonded vs. Hornady Interbond

Har i år skutt mine første vilt med hjemmeladet ammunisjon, hvilket jeg var veldig spent på. Fant igjen kula på det siste reinsdyrene jeg skøyt og må si jeg blei positivt overrasket.

Har tidligere bare brukt Federal sin Trophy Bonded fabrikk ammunisjon i 180grs og funnet kula igjen i enkelte elg jeg har skutt. Denne kula er kanskje blandt de beste, om ikke den beste, i verden når det gjelder restvekt.
I år har jeg valgt å bruke Hornady sin Interbond kule i 180grs. Begge disse er lodda kuler og jeg har blitt fortalt at det er den kula som kanskje er det nærmeste jeg kommer Trophy Bonded kula til Federal når det gjelder kjøp av kuler i løsvekt for hjemmelading.

Fakta:
Federal Trophy Bonded 180grs
Restvekt: 175,0grs => 97,22%

Hornady Interbond 180grs
Restvekt: 159,8grs => 88,77%

Konklusjonen er at Throphy Bonded er i en klasse for seg selv, men Interbond er mer en tilfredsstillende for meg og jeg kommer nok til å fortsette med den. Den danner den samme "sopp" formen og har derav de samme egenskapene som Trophy Bonded kula på gjennomtenging og sårkanal, bare noe mindre restvekt.
Det skal sies at sammenligningen her grunner i verdier fra bare en kule av hver type, så resultatet ville kanskje blitt annerledes om jeg hadde hatt 100 av hver.


(Trophy Bonded til venstre, Interbond til høyre)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar