søndag 14. august 2016

Bukkejakt 2016

Foruten fisketur til Pasvik gikk også noe av ferien med til å spane litt i rådyr terrenget, samt klargjøring av posten. Da jeg kom hjem den 10'ende fra Pasvik, fikk jeg bare med meg kveldsøkta på premieredagen. Begynte å lokke etter ca 10 min på post og ikke lenge etter viste et dyr seg i en åpning mellom noen trær. Dessverre så jeg bare bog og bakkroppen så jeg holdt igjen skuddet. Fortsatte å lokke i håp om at den ville komme nærmere, men det ble mørkt og jeg så ikke mer til dyret.

Dagen etter var hverdagen tilbake og jeg var på jobb som vanlig. Reiste likevel ut på kvelden igjen på samme post jeg lokket dagen før. Satt og spanet over terrenget i omlag 25 min før jeg skulle begynne å lokke. Akkurat da så jeg bukken i en åpning. Den sto å markerte på noen busker ca 70m fra meg. Den kom gående mot meg før den på ca 30m gikk ut i en annen åpning. Jeg plystret, bukken stoppet og jeg slapp skuddet som gikk inn i bogen skrått forfra. 
Bukken datt i smellen, men reiste seg igjen og løp 10m før den lå dø i et bringebær kratt. En artig returbukk med en ekstra liten forgreining på venstre gevir stang.

Bildeserie følger:

 

 

 

 

 

 

1 kommentar: