Iril og mamma med marken liggende ute
tirsdag 12. juli 2011
Barnas fiskefestival
I slutten av mai var Iril, mamma og pappa med på barnas fiskefestival i båthavna på Mæl. Været var sånn passe og "bettet" heller dårlig, men vi kosa oss med grillpølse og kuli så det gjorde ingen ting at vi ikke fikk fisk :)
søndag 3. juli 2011
Hva er dette?
Hentet viltkamera til broder på en saltstein jeg har satt ut for å sjekke om det var noe liv der. Første bilde som var tatt var dette.....
Etter hva jeg kan bedømme ser det mest ut som ett kattedyr og av størelsen er mitt forslag en gaupe. Det kan også stemme overens med at kadaveret fra det rådyret som ble påkjørt la jeg ut som reveåte bare 300 m fra der viltkamera sto. Noen dager etter var kadaveret sporløst borte. Mulig det har vært en gaupe i området som har tatt det med seg. Det ble også observert gaupe på denne plassen i vinter. Hva trur dere?
Etter hva jeg kan bedømme ser det mest ut som ett kattedyr og av størelsen er mitt forslag en gaupe. Det kan også stemme overens med at kadaveret fra det rådyret som ble påkjørt la jeg ut som reveåte bare 300 m fra der viltkamera sto. Noen dager etter var kadaveret sporløst borte. Mulig det har vært en gaupe i området som har tatt det med seg. Det ble også observert gaupe på denne plassen i vinter. Hva trur dere?
mandag 20. juni 2011
Rowland Ward Records of Big Game
Hadde besøk av Nils-Ole Stubberud som bedømte rådyrbukken min fra 2007 etter Rowland Wards metode. Denne metoden er stort sett kun basert på lengde og størrelse på geviret hvilket gjorde at min bukk skårer godt opp på lista over inmeldte rådyrgevir internasjonalt. Rådyrgeviret ble målt til 11 7/8" og bryter akkurat 30 cm grensa. Etter CIC er den 138 poeng.
tirsdag 14. juni 2011
Ettersøk av påkjørt rådyr
Fikk en melding om at en kompis hadde kjørt på et rådyr idag tidlig ved ni tida. Rådyret kom seg unna, men var trolig hard skadet da det hadde gått under det ene dekket og knust fangeren på bilen den møtte. Viltnemda ble varslet, men de hadde ikke tid til ettersøk der og da. Etter jobb var det fortsatt ikke gjort noe søk etter dyret, så med tilatelse fra viltnemda lånte jeg bikkje av Bård Grønneberg og reiste ned sammen med de som var i bilen som kjørte på dyret. Klokka var da blitt fem på ettermiddagen før vi kom igang så det var lite lukt i spora. Det fantes ikke blodspor og vi fant ikke ut av spora da det var mye andre tråkk i området også.
Etter en times tid spredte vi oss ut i området hvor vi antok at dyret hadde gått. Per Kristian gikk rett på dyret som lå i en kraftledningsgate rund 100 m fra der det ble påkjørt. Bikkja fikk til slutt overvær av dyret og spora frem til fallet. Det levde da vi kom fram, så det var godt å få avliva det sånn at det slapp flere unødige lidelser. Rådyret var et fjordårskje (geit). Bra trening for bikkja ca 3 mnd før den ordinære rådyrjakta :)
Etter en times tid spredte vi oss ut i området hvor vi antok at dyret hadde gått. Per Kristian gikk rett på dyret som lå i en kraftledningsgate rund 100 m fra der det ble påkjørt. Bikkja fikk til slutt overvær av dyret og spora frem til fallet. Det levde da vi kom fram, så det var godt å få avliva det sånn at det slapp flere unødige lidelser. Rådyret var et fjordårskje (geit). Bra trening for bikkja ca 3 mnd før den ordinære rådyrjakta :)
(Mobilbilde)
tirsdag 17. mai 2011
Trofè bedømming
Nå som det ikke er så mye spennende å jakte på her til lands kan det være et godt tidspunkt til å koke og bedømme trofèer fra siste sesong. Under følger et par linker til CIC's måleskjema med beskrivelse for oppmåling av de flerste troffèr.
CIC Red Book - Måleskjemaer for de fleste trofèer
CIC Blue Book - Medaljekrav
CIC Red Book - Måleskjemaer for de fleste trofèer
CIC Blue Book - Medaljekrav
fredag 8. april 2011
Villmarksmessa 2011
Var innom Landerø for å kikke på drillingen fra forrige innlegg, men det ble ingen handel. Da jeg fikk se våpenet på nærthold svarte den ikke helt til forventningene så det blir nok å bestille en ny så jeg får det som jeg vil.
Ellers var det mye annen fint på messa i år. Lommeboka er nesten like full som før jeg kom da eneste investeringa var en knivsliper og windicator fra Brunst.no til totalt 98,-.... også blei det en Husquarna motorsag :)
Ellers var det mye annen fint på messa i år. Lommeboka er nesten like full som før jeg kom da eneste investeringa var en knivsliper og windicator fra Brunst.no til totalt 98,-.... også blei det en Husquarna motorsag :)
lørdag 2. april 2011
Merkel 96 K Lux
Har lenge vært på utkikk etter en drilling og nå ser det endelig ut til at det blir handel. Har fått tak i en Merkel 96 K Lux, hjort og fasan gravyre med hakemontasje. Kaliberet er 2x20/76 - 7x57R. I utgangspunktet ville jeg hatt et noe mindre riflekaliber dersom jeg hadde kjøpt ny, men får prøve dette noen år og heller bytte dersom jeg ikke blir fornøyd.
Reiser inn til Magne Landrø på lillestrøm til fredag og kommer forhåpentlig vis hjem med et nytt våpen. Blir nok ikke mye handling på Villmarksmessa som er samme dag da lommeboka mest sansynlig blir lagt igjen hos Landrø :)
Flere bilder kommer. Her et par jeg fikk tilsendt fra mobil kamera.
Reiser inn til Magne Landrø på lillestrøm til fredag og kommer forhåpentlig vis hjem med et nytt våpen. Blir nok ikke mye handling på Villmarksmessa som er samme dag da lommeboka mest sansynlig blir lagt igjen hos Landrø :)
Flere bilder kommer. Her et par jeg fikk tilsendt fra mobil kamera.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


