mandag 26. oktober 2015

Steg for steg: Montering av gevir på plate

Har laget en liten fremgangs metode på hvordan jeg monterer gevir til plate. Dette er ingen fasit, men er hvordan jeg pleier å gjøre det og det har funket bra til nå. Bruker denne metoden på alle gevir som har kappa skalle etter et "korrekt" snitt gjennom skallen. Dvs. gjennom nedre kant av øyehulen og godt frem på nesebeinet. Bilde under viser illustrasjon på kapping av rådyrskalle. I prinsippet gjelder det samme snittet for alle hjortevilt. Man kan selvfølgelig kappe skallen som man vil men dette er måten å gjøre det på om man vil ha geviret bedømt. Jeg har satt på en rød linje på bilde som jeg selv liker å kappe etter.

(Kilde: www.njff.no)


1: Bruker stick-tack (klebende kitt for å henge f.eks. tegninger på vegg) eller lignende for å markere hvor på skallen og platen jeg skal borre for skruefeste. Om ikke du har stick-tack kan du bruke en tyggegummi.


Fester en liten bit på de punktene jeg har erfart at skruefeste holder best. På større gevir som veier flere kilo er dette viktig og her bruker jeg 3 skruer. På mindre gevir som på rådyr bruker jeg kun skruefeste i senter på skallen. Var så en tur i perle esken til unga og fant 3 plastperler som jeg trykker i stick-tack'n. Bilde under.


2: Snu geviret rundt og legg det forsiktig ned på platen du skal montere på. Midtstill eller flytt geviret i ønsket posisjon på platen og trykk det godt ned så perlene avsetter et merke på platen din. Dette angir da hvor du skal borre.


3: På bilde under kan du se 3 svake punkt der perlene har satt spor (Markert med røde punkter på bilde). Bruk et borr som passer i forhold til skruene du har tenkt å montere med. I dette tilfelle passet det med et 2,5mm borr. Borr opp de 3 hullene i platen




4: Deretter borrer jeg opp hullet i senter på skallen. De to andre hullene venter jeg med. Fjern så perlene og stick-tack'n fra skallen.


5: Jeg bruker en forsenker på baksiden av platen for å forsenke skruehullene slik at skruene jeg bruker ikke stikker ut på baksiden av platen. Platene mine lager jeg også selv og på bilde kan du se at jeg har frest inn opphenget for platen med en overfres.


6: Når det er gjort setter jeg i skruen i senterhullet på skallen og fester geviret med den. Her kan det være lurt å bare bruke håndmakt når skruen skal dras til. Ved bruk av drill kan du ofte være for hard og gjengene på skruen dras av beinet i skallen. Tips! BRUK SKRUTREKKER.

Når senter skruen er festet snur du platen og gjør siste finjusteringen på posisjonen. Vri geviret slik at det står rett på platen. Deretter snur du platen med geviret forsiktig så posisjonen ikke endrer seg. Borr opp de to hullene i overkant av skallen gjennom hullene i platen og skru i de to siste skruene. Bruk skrutrekker også på de.


7: Geviret er ferdig montert og kan henges på veggen.









3 kommentarer:

  1. Smart og vakkert! Takk for tips!

    SvarSlett
  2. Noen som har tips til behandling av gevir dersom de skal henge utendørs på en hyttevegg? Bør de settes inn med olje? Evt. hva anbefales?

    SvarSlett
  3. Veldig fint jeg har en 11 tagger hjort tak for tipps

    SvarSlett